העברה בין דורית היא לא רק צוואה

במציאות בה עסקים משפחתיים רבים אינם מצליחים להתקיים מעבר לדור השלישי, מציג המרכז הישראלי להעברה בין דורית מעטפת מקצועית מקיפה שתכליתה לצלוח את האתגרים שבדרך, תוך שמירה על הלכידות המשפחתית וראייה אסטרטגית של יום המחר

הידעתם? מעל 50% מהעסקים הקטנים והבינוניים בישראל הם עסקים משפחתיים, וזאת על אף שמדינת ישראל היא מדינה צעירה מאוד ביחס לעולם. מסקירות בינלאומיות ניתן לראות כי באוסטרליה עסקים משפחתיים מהווים 67% מהמשק האוסטרלי ומספקים מקומות עבודה ל- 55% מסך התושבים. בבריטניה כ-85.9% מהחברות הן חברות משפחתיות ובארה"ב כ-82 מיליון איש, שהם כ-62% מכוח העבודה המועסק בחברות משפחתיות.

עסקים משפחתיים נועדו לייצר את ההון המשפחתי, ליצור מקומות פרנסה לבני המשפחה, להעביר מדור לדור את ההון והמורשת המשפחתיים, כמו גם את הידע והניסיון שנרכשו במשך שנות עבודה רבות. עם זאת, הדעה הרווחת היא שמרבית העסקים המשפחתיים אינם מצליחים 'להעביר את המקל', כשבדרך כלל במהלך הדור השלישי רובם חדלים מלהתקיים. הסטטיסטיקה עגומה, רק כ-30% הצלחה בהעברה מהדור הראשון לשני, כ-12% מהדור השני לשלישי וכן הלאה.

מסתבר כי הסיבה לכך מקורה בשל דרישה של הדור המייסד להישאר בשליטה והיעדר תכנון אסטרטגי לטווח הארוך. אלו נובעים לעיתים רבות עקב חוסר ידע מצד בני המשפחה כיצד לבצע תהליך ההעברה הבין דורית, שהינו חלק קריטי מהיכולת לספק אופק לעסק המשפחתי, תוך שימת דגש על הליך מתוכנן, מסודר ומקצועי, אשר יוכל לשרת נאמנה את הדורות הבאים גם בעסקים וגם כמשפחה.

מייסד המרכז הינו רו"ח יניב וולף, בעל ניסיון של שני עשורים בעולם הפיננסים והעסקים, במהלכן ליווה משפחות רבות בתהליכים מורכבים המשלבים ליווי ותכנון עסקי ופיננסי לצד ליווי תהליכים משפחתיים מורכבים במקביל.
בנוסף, באמתחתו של רו"ח וולף גם התמחות בליווי משפחות בתכנון וביצוע העברה בין דורית. לדבריו: "הייחודיות של המרכז מתבטאת בתהליך מולטי-דיסציפלינרי הלוקח בחשבון את כלל המרכיבים הדרושים בעת הצורך להעביר עסק לדור הבא. אנחנו גאים לשמש כמרכז יחיד מסוגו המאגד בתוכו את אנשי המקצוע המובחרים ביותר בתחומים המשפטיים, הפיננסיים והרגשיים, שמתחברים יחדיו על מנת להבטיח תהליך איכותי שיטיב עם המשפחה, על כל המשתמע מכך".
רו"ח וולף מוסיף כי נוסף על הצורך ביצירת האסטרטגיה לתהליך ההעברה הבין דורית, הוא נדרש לשמש גם כגורם מתכלל שבאפשרותו לנווט בהרמוניה בין אנשי המקצוע השונים הלוקחים בו חלק. "אנחנו מדברים על תהליך מורכב בעל אפקט משמעותי עבור עתיד המשפחה. לשם המחשה, עד היום מי שחפץ בתהליך נדרש לפנות בעצמו אל בעלי מקצוע שונים, לטובת עריכת צוואה, ייעוץ ותכנון מס, שינויים במבנה החברות והעסקים של המשפחה, הליכי גישור, תיווך רגשי תקשורתי ועוד. מציאות שכזו, יש לציין, הינה מועדת לפורענות, שכן ישנן יותר מדי זרועות מקצועיות בתהליך, שלא בהכרח מתמחות בהעברה בין דורית. לכך יש להוסיף את העובדה כי למשפחה אין לרוב את הכלים הדרושים בכדי לבדוק האם אכן העבודה מתבצעת כראוי".
לוקחים את המושכות לידיים
מרכיב לא מבוטל בתהליך ההעברה הבין דורית, אליו מתייחס רו"ח וולף, מבוסס על הפן הרגשי עד לכדי חשש של משפחות רבות מקיום שיח בנושא. "מגיעים אלינו למרכז לא מעט לקוחות שמספרים שהם מסתובבים בבטן עם רצון לבצע את התהליך מזה שנים, אבל בפועל שומרים אותו אצלם בבטן. זה המקום להבהיר שיש להציף את הדברים ולא להתמהמה, שכן הדברים הללו עלולים להתגלגל כמו כדור שלג ולגרור בעיות בעתיד בתוך המשפחה".

עד כמה העברה בין דורית היא גם תהליך רגשי?

"שם המשחק כאן הוא תקשורת. מדובר באחד התהליכים המורכבים ביותר מולם עומד עסק משפחתי, אשר נוגע במקומות הרגשיים הרכים ביותר. ברגע שמוסיפים לכך גם את האלמנט הכספי והעסקי בראייה מערכתית אחת, זהו בדרך כלל מתכון בטוח למתחים וקונפליקטים. מכאן נוצר הצורך לספק למשפחה איש אמון היוצר את האסטרטגיה של ההעברה הבין דורית ומשלב אינטגרציה ובקרה של אנשי מקצוע הדרושים. מדובר בגורם בעל מיומנות, כמו גם הניסיון, לתכנן ולבצע את התהליך בצורה היעילה והאיכותית ביותר".
רו"ח וולף מדגיש כי במרכז הישראלי להעברה בין דורית לוקחים את המושכות לידיים, תוך הקפדה על ניהול התהליך המתואר מ-א' עד ת'. "אנחנו במרכז מעסיקים אנשי מקצוע מהשורה הראשונה בתחומם, בין אם מדובר בעורכי דין, רואי חשבון, יועצי מס מומחים תקשורתיים, רגשיים ועוד. לכל משפחה נבנה צוות בהלימה לצרכים בראשו המעביר הבין דורי כ'מנצח על תזמורת', המתכנן את תוואי הדרך ונותן מענה לצרכים, לרבות של בני הדור השני והשלישי".
ומה ביחס להיבט המשפטי? רו"ח וולף מבקש להפריך את הטענה כי העברה בין דורית מסתכמת בצוואה, וכי יש לבצע אותה לאחר פטירתו של מי מבני דור המייסדים של העסק המשפחתי. "הצוואה היא רק התוצר הסופי של התהליך. בצוואה מעגנים את כל ההסכמות וההחלטות שהתקבלו במסגרת תכנון העברה הבין דורית. לעתים נכסי המשפחה מועברים במסגרת קיום הצוואה, לעתים בעוד ההורים בחיים ולעתים באופן משולב – הכל תלוי בצרכי ורצונות בני המשפחה תוך ניתוח מיטבי של היבטים עסקיים, מיסויים ומשפטיים. הסכמות אלו באות לידי ביטוי גם באמנה המשפחתית אותה יוצר המעביר הבין דורי בעבור המשפחה. ההמלצה הגורפת היא לבצע את תכנון העברה הבין דורית כאשר ההורים עדיין בחיים בכדי לייצר הסכמות ומודעות מלאה לפני העתיד. כך ניתן לקבע את הדברים באמצעות האמנה המשפחתית, המסמכים המשפטיים, ופעולות נוספות, ולהימנע מצרות בעתיד. התפקיד שלנו כולל הן תכנון והן ניהול תהליך העברה הבין דורית תוך בקרה שוטפת, במטרה לוודא שמטרות המשפחה מושגות כהלכה".

בשיתוף המרכז הישראלי להעברה בין דורית מקבוצת תוצר

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

הסדרי נגישות

בבניין המשרדים קיימים הסדרי נגישות לבעלי מוגבלויות: בבניין בו פועלת החברה, ישנם שירותים נגישים המיועדים למבקרים עם מוגבלויות בכל קומה. כמו כן, קיימות חניות מיוחדות לנכים המגיעים למשרד ברכב ובעלי תו נכה, והן מסומנות בהתאם בחניונים הסמוכים. בנוסף, ניתן להשתמש במעליות הנגישות בבניין, והכניסות למבקרים עם מוגבלויות רחבות ומותאמות. כדי להבטיח נגישות מיטבית, נעשה שימוש בשיפוע בכניסה לבניין, המיועד לבעלי מוגבלויות וכיסאות גלגלים. כמו כן, ניתן להיכנס לבניין ולמשרדים עם חיית שירות.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים. רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.